Met de nieuwe update van YourBI zie je precies wat er werkelijk omgaat in je zaak. Nieuwe features maken slimme combinatie van je verkoop-, inkoop- en arbeidsdata. In één oogopslag zie je dus hoeveel je verbruikt aan arbeid en inkoop. En zit je boven je beoogde verbruik, dan weet je meteen waar de oplossing ligt.

YourBI is een work in progress. Elke dag ontwikkelen we nieuwe oplossingen om horeca-bedrijven slimmer te laten werken. Dat doen we door te luisteren naar de vragen van onze gebruikers. Daardoor weten we dat onze ideeën aansluiten bij de praktijk. Zo wordt YourBI een vaste gewoonte en haal je élke dag rendement uit onze software.

In deze blog presenteren we nieuwe features van YourBI die ervoor zorgen dat je nóg slimmer kunt werken met de data die je al hebt.

Feature 1: Reële groei

In de module Omzet krijg je inzicht in de resultaten over een bepaalde tijdsperiode (dag, maand, kwartaal, jaar). Daarmee kun je bijvoorbeeld de vorige maand vergelijken met dezelfde maand het jaar tevoren. Zo weet je de groei van de omzet, groei van het aantal couverts, en de gemiddelde besteding per couvert. Met de nieuwe feature van YourBI is het mogelijk om diezelfde vergelijking te maken met de werkelijke omzet.

Voorbeeld: Als je weet dat je vorig jaar september bent gesloten voor een verbouwing, hoeveel nut heeft het dan om september 2018 en september 2019 met elkaar te vergelijken?

Dit soort onderbrekingen verschijnen in je absolute groeicijfers. Maar absolute groei is geen goede graadmeter van het dagelijkse verloop in de zaak. De nieuwe feature maakt het mogelijk om te corrigeren voor zulke onderbrekingen. De software neemt een tijdelijke sluiting dus mee in de analyse. Zo krijg je een beeld van de reële groei van de omzet. Met het beeld van de échte voortgang kun je vervolgens beter bepalen waar je kunt verbeteren.

Feature 2: Omzet per arbeidsuur

In de module Arbeid worden je data over loonkosten op één plek verzameld.

Met de nieuwe feature kunnen we de loongegevens samen met de verkoopdata analyseren. Het wordt daardoor per uur van de dag inzichtelijk hoeveel couverts per arbeidsuur worden geholpen. Zo krijg je gedetailleerd inzicht in het verloop van de dag. Je ziet namelijk op welke momenten je de meeste omzet boekt en wanneer minder. En je ziet of je genoeg mensen hebt ingepland en wanneer je kunt besparen.

Vervolgens breken we de bonnen op in hoofdgerechten, bijgerechten en dranken. Wat je daarmee wint, is inzicht in het verband tussen de hoogte van de bon en de hoeveelheid ingeplande werknemers. Dat berekenen we per uur van de dag. Zo krijg je beschikking over precieze kennis over de productiviteit, per werknemer, per uur.

Voorbeeld: Je hebt twee restaurants. In de eerste zaak bedient een vlotte werknemer in een uur 25 couverts. De snelle doorloop brengt goed rendement op, maar de gasten besteden weinig aan bijgerechten en drank. In het tweede restaurant bedient een aandachtige ober 8 couverts per uur. Ondanks het lagere tempo behaalt de ober hoog rendement omdat de gasten zich rustig toedoen aan voorgerechten en dranken.

Met de nieuwe feature van YourBI is het veel gemakkelijker om dit soort patronen op te merken. Zonder automatisering zijn dit soort analyses extreem arbeidsintensief. Met deze feature is het in één moment gedaan. Zo word je je direct bewust van de manieren om hierop in te spelen.

Feature 3: Reëel verbruik

In de module Inkoop maakt de nieuwe feature het verschil duidelijk tussen je theoretisch verbruik per ingrediënt (de hoeveelheid die je zou moeten verbruiken op basis van verkoopgegevens en recepten) en je werkelijk verbruik per ingrediënt (de hoeveelheid die je daadwerkelijk verbruikt op basis van inkoopfacturen en voorraadmutaties).

Voorbeeld: Je koopt 100 kilo spareribs in. Een hoofdgerecht vraagt om 500 gram vlees. Je zou daar dus 200 van kunnen verkopen. Maar volgens de kassadata heb je er 182 verkocht. Toch is je voorraad spareribs op. Later kom je erachter dat er structureel 50 gram te veel vlees wordt bereid per hoofdgerecht.

Je krijgt hiermee vergaand inzicht in je voorraad. In één oogopslag zie je waar spillage voorkomt, of waar je te veel van inkoopt. Zo haal je direct rendement uit jouw gebruik van YourBI. De gewoonte om kassadata en recepten in te voeren betaalt zich dus uit in een up-to-date overzicht van jouw voorraad.


De nieuwe features geven je een concreet beeld van de werkelijke gang van zaken. De dynamiek van de werkvloer zie je meteen terug in de cijfers. Je krijgt dus een reëel beeld van jouw restaurant. Daarmee kun je vervolgens specifieke doelen stellen om je omzet structureel te verhogen. Tegelijkertijd zie je direct waar je kosten kunt sparen.